Napawanie i azotowanie wałów korbowych

Napawanie i azotowanie wałów korbowych — na czym polegają te usługi i kiedy są potrzebne?

Wały korbowe należą do najbardziej obciążonych elementów składowych silnika spalinowego. W razie ich uszkodzenia bądź zużycia istnieje możliwość naprawy i odbudowy zniszczonych czopów przy wykorzystaniu procesu napawania i azotowania wałów korbowych. Na czym konkretnie polega napawanie i azotowanie wałów korbowych? Wyjaśniamy.

Kiedy dochodzi do usterek wałów korbowych?

Jedynymi przyczynami powstawania nieprawidłowości w pracy wałów korbowych mogą być wady konstrukcyjne, nieprawidłowa instalacja wałów bądź ich niewystarczające smarowanie. Każdy z tych powodów występuje dość rzadko, ale powoduje poważne problemy w funkcjonowaniu elementów składowych i pomocniczych całego układu.

Każda z usterek związanych z wałem korbowym wymaga niezwłocznej interwencji, ponieważ wał jest jednym z kluczowych elementów jednostki napędowej. Zadaniem wału korbowego, czyli ostatniej części układu tłokowo — korbowego jest konwersja posuwisto — zwrotnego ruchu tłoków na ruch obrotowy przekazywany w efekcie na koła. Części te pracują ciągle z ogromnym obciążeniem i jeśli zawodzą, pojazd nie jest w stanie prawidłowo pracować i jeździć.

Napawanie wałów korbowych — na czym polega?

Napawanie wałów korbowych to proces, podczas którego nakłada się na ich powierzchnię metalową warstwę, przy zastosowaniu technik spawalniczych. Dzięki zabiegowi wszelkie ubytki, które powstały na wale korbowym wskutek niespodziewanych usterek bądź intensywnej eksploatacji, zostają wypełnione substancją o odpowiedniej twardości.

Napawanie wałów korbowych jest doskonałym sposobem na ich prawidłową odbudowę i przywrócenie im niemal fabrycznych parametrów. Dzięki temu procesowi możliwe jest przywrócenie wałom korbowym ich całkowitej sprawności i wyeliminowanie wszystkich oznak eksploatacji. Napawanie wału korbowego jest nieodzownym elementem regeneracji silników, ponieważ dzięki niemu można nawet trzykrotnie wydłużyć jego żywotność. Cena tej usługi nie jest stała i zależy od stanu wału, jego rodzaju oraz zakresu usterki — koszt ustalany jest na podstawie oględzin części przez fachowca. Procesowi napawania wałów korbowych poddać można: samochody osobowe i ciężarowe, ciągniki, quady, skutery, motocykle, a nawet ciężkie maszyny budowlane.

Azotowanie wałów korbowych — co to?

Azotowanie wałów korbowych to proces polegający na wytworzeniu utwardzonej warstwy wierzchniej dzięki rozpuszczeniu azotu i wydzieleniu twardych azotków. Służy do zwiększenia odporności powierzchni narażonej na zużycie poprzez tarcie, twardość powierzchni oraz dużą eksploatację.

Azotowanie wału korbowego możliwe jest gdy poddawana procesowi stal zawiera dodatek pierwiastków azotkotwórczych takich jak np. wanad, chrom lub molibden, które powinny być uprzednio poddane prawidłowej obróbce cieplnej. Co ważne, warstwy utwardzone o różnych właściwościach, można uzyskać na niemal każdej stali. Po procesie azotowania wału korbowego na jego powierzchni pojawia się cienka, na grubość około 0,4 mm warstwa tlenków azotków. Sprawia ona, że powierzchnia wału korbowego staje się o wiele bardziej twarda, odporna na korozję i zużycie ścierne w porównaniu do zwykłej stali. Azotowanie wału korbowego — cena tej usługi ustalana jest indywidualnie, gdyż zależy od kilku czynników, takich jak m.in. rodzaj wału korbowego i typ uszkodzenia.

Kontakt