Naprawa wału korbowego
Wały przeznaczone do naprawy zazwyczaj ulegają uszkodzeniu w przypadkach :
– eksploatacyjnego zużycia,
– gwałtownego zatarcia,
– uszkodzenia panewki,
– braku smarowania,
– z przyczyn niezależnych od wału korbowego np. pompy olejowej
Diagnostyka
Sprawdzenie wału poprzez :
– określenie średnicy czopów głównych i korbowodowych,
– sprawdzenie liniowości ( skrzywienie wału ),
– określenie zużycia powierzchni dystansowej,
– sprawdzenie mikropęknięć na powierzchniach czopów ( metoda chemiczną ),
– określenie możliwości naprawy z uwagi na przegrzanie czopów,
– określenie możliwości wyszlifowania czopu z uwagi na dostępność panewek remontowych
Naprawa
Po określeniu wad, które dają się naprawić ustalamy z klientem zakres naprawy gwarantującej dalszą prawidłową eksploatację.
W zakres naprawy wchodzi :
- prostowanie wału korbowego ( do 0,02 ),
- szlifowanie czopów głównych i korbowodowych,
- polerowanie wału, dzięki czemu zyskują gładką powierzchnię zgodną z wymogami producenta,
- uzupełnianie ubytków na wale, poprzez napawanie czopów ( nałożenie warstwy gwarantującej normy twardości ( 50 HRC ),
- azotowanie wału – ulepszenie poprzez wzmocnienie twardości czopów wału technologią azotowania gwarantującej normy twardości ( od 45 do 60 HRC ) w zależności od rodzaju materiału,
- w przypadku szlifu i braku możliwości dobrania oryginalnych panewek istnieje możliwość ich dorobienia