Naprawa korbowodów
W naszej firmie zajmujemy się naprawą zarówno główek jak i stóp
korbowodów. Rozróżniamy dwa rodzaje stóp korbowodów :
– starego typu ( cięte-frezowane ),
– nowego typu ( łamane )
Najczęściej występują uszkodzenia w korbowodach takie jak :
- zatarcie stopy korbowodu po obróconej panewce,
- przegrzanie stopy korbowodu :
– ze względu na brak smarowania na panewce,
– ze względu na powierzchniowe pęknięcia wału,
– ze względu na brak twardości wału,
– ze względu na źle wyszlifowany wał, - skrzywienie korbowodu,
- spęczenie korbowodu ( odkształcenie – skrócenie długości ),
- pęknięta tulejka w główce korbowodu,
- zużycie eksploatacyjne główki korbowodu.
Diagnostyka
Przygotowanie korbowodu do sprawdzenia :
- po wybiciu tulejki z główki korbowodu sprawdzamy zgodność z wymiarem fabrycznym,
- po wyciągnięciu panewki i skręceniu stopy korbowodu kluczem dynamometrycznym sprawdzamy zgodność z wymiarem fabrycznym,
- pomiar długości korbowodu,
- sprawdzenie prostoliniowości (czy jest prosty korbowód),
- sprawdzenie wizualne, czy stopa korbowodu nie uległa przegrzaniu ( zmienił kolor ),
- określenie zużycia powierzchni przylgowej (średnica pod panewką).
Naprawa
Po zdiagnozowaniu uszkodzeń naprawiamy korbowód :
- poprzez dopasowanie tulejki pod średnice główki,
- obrabiamy powierzchnię ślizgową na wymiar fabryczny z dokładnością do ( 0,005 ),
- doprowadzenie po przegrzaniu stopy korbowodu do kształtu oryginalnego,
- usunięcie zatarcia poprzez szlifowanie gniazda korbowodu na wymiar fabryczny lub pod dorobioną panewkę,
- prostowanie korbowodu